דף הבית / רשלנות רפואית באבחון / רשלנות רפואית באבחון סרטן השד

רשלנות רפואית באבחון סרטן השד

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????רשלנות רפואית באבחון סרטן השד נובעת מאבחון מאוחר של סרטן השד, ובכך מצמצם את סיכויי ההחלמה מהמחלה. .השד, בדומה לכל איבר אחר, מורכב מתאים, אשר מתחדשים בצורה מסודרת מעת לעת. חלוקה לא תקינה ומופרזת של התאים באזור השד גורם להיווצרות סרטן השד. הגוש הסרטני שנוצר יכול להיות גוש שהוא שפיר- הגוש ממשיך לגדול אבל לא מתפשט לתאים סמוכים , או גוש שהוא ממאיר- גוש שמתפשט למקומות אחרים.

השד מורכב מרקמה בלוטית שמייצרת את רקמת החלב המועברת באמצעות צינורות חלב המתנקזים לפטמה, משומן תת עורי, ועור. הגידולים יכולים להיות בתוך הרקמה הבלוטית של השד או גידולים תת עוריים מחוץ לתחומי השד. מקובל בהקשר זה לחלק את השד לרבעים, תוך ציון מיקום הגוש בתוכם. צמיגותו של הגוש – גוש ציסטי המכיל נוזל או גוש מוצק, קובעת האם מדובר בגוש שומני או “משהו אחר” . כך שאבחון מידת הצמיגות של הגוש אותו הרופא משש, חשובה ביותר.

גילוי מוקדם של המחלה היא חיונית לסיכוי האישה להחלים, לכן בכדי לאבחן את המחלה מוקדם ככל שניתן מומלץ לבצע בדיקה אחת לשנה אצל רופא. הבדיקה נעשית על ידי כך שהרופא ממשש את השד בכדי לאבחן גושים, ובמידת הצורך יפנה את האישה לבדיקות נוספות.

אחת הבדיקות הנחשבות ביותר לגילוי מוקדם היא בדיקת הממוגרפיה. בהתאם לספרות הרפואית, מומלץ לנשים מעל גיל 50 לבצע את הבדיקה אחת לשנתיים או על פי הפניית הרופא המטפל. בדיקות אחרות משלימות לבדיקת הממוגרפיה היא בדיקת האולטרא סאונד , CT  או MRI .בדיקת MRI היא בדיקה שנחשבת לאמינה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן שד שנוטה להתפשט . הבדיקה אינה כרוכה בקרינה והיא נעשית על ידי הזרקת נוזל ניגוד לתוך הווריד אשר צובע את היזור הנגוע בגידול בצורה מוגברת. השיטה מבוססת על כך שבאזור הגידול קיימת זרימת דם מוגברת. במידה ובאחת הבדיקות יתעורר חשד ממשי לגוש סרטני תישלח האישה לבצע בדיקות נוספות לנערכת התפשטות המחלה .

באחד המקרים שנדונו בבית משפט, המטופלת פנתה לרופאת המשפחה שלה, לאחר שחשה בגוש בשד. רופאת המשפחה הפנתה את המטופלת להתייעצות אצל כירוג.  הכירוג בדק את המטופלת ידנית וקבע כי  הגושים שמצא בבדיקה הם גושים שומניים, ולא הפנה את המטופלת להמשך בדיקות נוספות .  המטופלת המשיכה להתלונן על כאבים ולאחר חודשים מאז הבדיקה אצל הכירוג,  בוצעה לך ממוגרפיה, ונלקחה ביופסיה מהגוש שנמצא בשד ואובחנה מחלת הסרטן.

השאלה היא מתי צריך רופא לשלוח אותך לבדיקות נוספות מעבר לבדיקה הידנית שהוא עצמו מבצע?  התשובה לשאלה זו, יש צורך לענות על שתי שאלות משנה: האחת, מהו החשד שעלה אצל הרופא, במידה ומדובר במחלה שאין לה טיפול בדיקה נוספת אין בה כל תועלת. שאלה זו תלויה. האחרת, האם הממצאים של הרופא בבדיקה והנתונים של החולה מלמדים על כך שהחולה אכן חולה במחלה.  ככל שרמת החשד כי החולה אכן חולה במחלה רבה יותר חלה חובה על הרופא לבצע בדיקות נוספות.

אופיים של הממצאים אותם מצא הרופא בבדיקה הידנית קובע את היקף הסיכוי כי הנבדק חולה בסרטן. תחילה יש לקבוע שהרופא בבדיקה הידנית ביצע בדיקה של הגוש הסרטני, ולא משש רק גושים שומניים. סבירות המלצותיו של הרופא תבדקנה ביחס למהות הגוש שהוא בדק.

המסקנה לפיה הרופא משש ויכול היה למשש את הגידול הסרטני שהתגלה בבדיקות שהוא ערך לחולה, היא מסקנה שניתן ללמוד עליה מבדיקת מכלול הראיות.

מסקנה זו יכולה לנובע קודם כל מתיאור הגושים על ידי הרופא, תיאור שצריך לבדוק כי הוא מתאים לתיאור של גושים שפירים על פי הספרות הרפואית. בהקשר זה נכתב, כי  גוש המתואר כגוש “עגול ונייד”, הוא בדרך כלל גוש שפיר. גוש הממוקם,  מחוץ לתחום השד ב”פריפריה”, “ללא קשר לרקמת השד”, מחזק את המסקנה לפיה לא מדובר בגידול הסרטני.

בנוסף, בשד גדול במיוחד קשה למשש את הגידולים. כמו כן, ככל שלנבדקת BMI גדול מעבר לנורמה יקשה הדבר על גילויים של גושים בתוך השד, שכן ככול שהנבדקת שמנה יותר, קשה יותר להבחין בגידולים, במיוחד עם מדובר בגידול קטן – 3 ס”מ הנמצא בשד גדול. מעבר לאמור לעיל, הקושי למשש את הגידול נובע מהמיקום שלו בשד. לא ניתן למשש גידול שנמצא בחלק הפנימי של השד.

באותו המקרה, הוכח  בבית המשפט כי הרופא בבדיקה הידנית משש רק גושים שומניים ולא את הגוש שבדיעבד הסתבר שהוא סרטני . בית המשפט בדק את סבירות המלצותיו של הרופא לאור הממצא לפיו במועד הבדיקה ניתן היה למשש רק גושים שומנים, וקבע כי המלצתו בנסיבות העניין לזמן את האישה למעקב ללא ביצוע בדיקות נוספות היה סביר. י ש להדגיש כי החולה לא טענה כי מסקנותיו של הרופא  ביחס לסוג הגושים אותם הוא משש ולאפיונם – לא היו סבירות. היא לא טענה כי רופא אחר היה מגיע למסקנה אחרת ביחס לסוג הגושים או לאפיונם. היות והטענות לא נטענו בית המשפט לא דן בהן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסםשדות חובה מסומנים *

*

שלחו לנו הודעה בוואטסאפ
סמרה ושות', משרד עורכי דין ונוטריון